مفاهیم پایه
ایده اصلی ساخت جاده و یا پارکینگ در منطقه، در تمام شرایط آب و هوایی، برای استفاده وسایل نقلیه، عبارت است از آماده سازی یک بستر و یا فونداسیون مناسب، ارائه زهکشی لازم و ساخت یک کف خیابانی.
در این راستا انتظار می رود:
- ضخامت کافی و استقامت داخلی مناسب برای حمل بارهای ترافیکی را داشته باشد.
- برای جلوگیری از نفوذ و یا تجمع داخلی رطوبت به اندازه کافی نفوذ ناپذیر باشد.
- دارای یک سطح بالایی، صاف و مقاوم در برابر ساییدگی و لغزش و فرسودگی ناشی از مواد شیمیایی، آب و هوا و ضد یخ باشد.
بستر بالایی حامل تمامی بارهای ترافیکی می باشد. در نتیجه، تابع ساختاری کف خیابان، برای تحمل یک بار چرخ در سطح آسفالت انتقال و گسترش می باشد که منجر به بستری بدون قدرت مضاعف و قدرت داخلی خود کف خیابان می شود.
شکل 1-5 بار چرخ ، W ، که به سطح آسفالت از طریق تایر در فشار عمودی تقریبا یکنواخت P₀ منتقل می شود را نشان می دهد. کف خیابان بار چرخ را در بستر گسترش می دهد به طوری که حداکثر فشار بر روی بستر، فقط P₁ است. با انتخاب ضخامت و مواد کف خیابانی مناسب، P₁ به اندازه کافی کوچک خواهد شد بطوری که توسط بستر پشتیبانی می شود.
سطح مسیر
آسفالت کف خیابان یک اصطلاح کلی بکار برده شده برای هر گونه پیاده رو است که دارای یک سطح ساخته شده با آسفالت می باشد. به طور معمول شامل یک سطح مسیر (لایه) از دانه های معدنی پوشش داده شده و چسبناک شده با آسفالت می باشد.
مسیرهای پوشیده شده از یک یا چند لایه ممکن است از موارد زیر تشکیل شده باشد:
- آسفالت پایه متشکل از مخلوط های آسفالت-بهم چسبیده.
- سنگ شکسته (صخره) ¸ خاکستر و یا شن.
- بتن سیمان پرتلند
ساختار آسفالت شامل تمام لایه های آسفالت و لایه های نامحدود (شن یا سنگ خرد شده) بروی بستر آماده شده میباشد. لایه فوقانی متشکل از یک سطح آسفالتی است که این سطح می تواند یک چیپ سیا (برای جاده های کم حجم) و یا یک HMA با کیفیت بالا برای جاده هایی با حجم بالاتر و زمین های پارکینگ باشد. سطح یک کف خیابان آسفالتی که در معرض ترافیک وسایل نقلیه قرار دارد باید در برابر خرابی مقاومت داشته باشد و یک سطح سواری مقاوم در برابر لغزش و صاف را فراهم نمایند. این سطح میبایست برای سطوح ابی نسبت به کنار جاده ای ضد آب و ضد لغزش باشد، تا بتواند از کل ساختار آسفالت کف خیابان و بستر از اثرات تضعیف رطوبت محافظت کند. از سویی دیگر باید در برابر لایه ناشی شده از ترافیک، مقاوم باشد و هنوز هم خواص ضد لغزش لازم را حفظ نماید. همچنین باید به لایه یا مسیر زیر آن متصل شود.
منبع: aim
bitumen